lauantai 31. lokakuuta 2015

Pita's Praha osa 1: Ekojen päivien haahuilua

Prahan reissulle lähettiin Juuson kans tasan viikko sitten eli viime lauantaina 24.10. Valittiin lennot aamulle, kun haluttiin mahdollisimman pitkä aika perillä. Finskin lento lähti puolikybän aikoihin. Oli kivaa päästä lentää pitkästä aikaa. Ite lentsikat on tullu vähän turhankin tutuiks tässä vuosien varrella, mut lentäminen on kuitenki aina suht jännää. Matkalla otettiin pakolliset shampanjat pienen loman kunniaksi. Perille päästiin jo vajaassa parissa tunnissa, vaikka virallinen kesto onkin 2h 5min. Nyt matka kesti vain tunnin ja 40min, joka oli kuulemma lentäjän henkilökohtainen enkka. Ei ainakaan kerenny ihan kauheesti pitkästyy matkalla!

Kentältä ostettiin matkaliput kolmeks vuorokaudeks. Hinta ei ollu paha ja lipulla pääs kulkee metrolla, dösällä ja sporalla niin paljon kun kerkes. Mä olin jo etukäteen vähän tutkinu miten päästään hotelille, joka sijaitsi jonkin verran keskustan ulkopuolella. Sen löytäminen stressas alkuun vähän, mut lopulta osoittautukin tosi helpoks, vaikka välissä joutu vaihtaakin kulkupeliä. Ekaks mentiin kentältä bussilla johonkin ja sieltä loppumatka sporalla Zizkoviin. Oltiin hotellilla jo niin ajoissa, että ei saatu heti huonetta. Jätettiin laukut säilytykseen, käytiin syömässä ja käppäiltiin läheisessä Vitkovin puistossa. Hotellille pääs kahdelta. Hotlan nimi oli Voyage.

Asetuttiin taloks, mut aika hätäseen lähettiin jo ulos. Päätettiin alkuun vähän kierrellä "omilla hoodeilla" eli Zizkovissa. Alueesta tuli ihan mieleen kallio. Suunnilleen yhtä kaukana se oli keskustastakin. Rentoo meininkiä, mukavan näkösiä baareja ja ravintoloita. Zizkovista saa hotellit usein halvemmalla kun esim keskustasta tai muilta suosituimmilta alueilta, vaikka taso sielläkin on ihan hyvä. Myös raflat on ehkä aavistuksen halvempia, mut eipä ne ollu kalliita oikein missään. Zizkov oli just sopivan oloinen mesta meille.

Katuja haahuillessa, oltiinkin jo aika pitkällä matkalla keskustan suuntaan. Ilta alkoi pimentyä ja väsy iskee päälle. Keskustasta löydettiin sattumalta siisti panimorafla, jossa käytiin yksillä. Juuso sai hyvää paikanpäällä tehtyy olutta, mä jouduin aina ehkä vähän nolosti tilaa siideriä. Nyt mua oikeesti skidisti harmitti tää oma gluteenihomma, kun ei voinu ees maistaa hyvältä näyttäviä bissejä. Onneks aika monesta raflasta löytyi myös Kingswood nimistä sidukkaa, joka on Tsekeissä tehtyä. Juomien jälkeen mietittiin jatkosuunnitelmia. Oli lauantai, ihmisiä paljon liikenteessä ja oltiin kuultu että Prahassa on aika hyvä yöelämä. Päivän käppäilyt vei kuitenkin veronsa ja yhteistuumin todettiin oikeeks vaihtoehdoks hotellin sänky ja pehmeet tyynyt. Kello oli suunnilleen kymmenen kun oltiin jo untenmailla... Hahah, nössöt. Päivisin on paljon mukavampaa hengailla.

Sauraavana päivänä oltiin hereillä jo ennen seiskaa ihan ilman mitään herätyskelloja. Aamiainen alkoi seiskalta, oltiin vähän sen jälkeen jo mussuttamassa aamupalaa nassuun. Kiva olla hereillä aikaisin. Aamupalan jälkeen lähettiin takaisin keskustan suuntaan sporalla. Jotkut on vähän valitellut kun Zizkovissa ei oo metroasemaa, mut mä en kyllä kokenu sitä mitenkään ongelmallisena. Onhan se mukavampaa mennä maanpäällä kun näkee jotain maisemiakin. Ihan meidän hotellin läheltä meni dösä vanhaan kaupunkiin ja vähän matkan päästä sporia vaikka minne. Me otettiin suunnaks Mala Strana, eli Vltava joen toisella puolella oleva pieni alue.

Mala Stranasta käveltiin taas takaisin toiselle puolella jokea Kaarlen sillan kautta. Mitä lähemmäks siltaa mentiin, alkoi ihmismassa sakeentua. Yks Prahan suosituimmista nähtävyyksistä. Olihan se hieno, mutta me mentiin yli vaan niin nopsaa kun mahdollista. Ei jaksa jäädä pällistelemään samoja juttuja miljoonan muun tyypin kanssa.

Lähettiin kohti Vanhankaupungin aukiota. Matkalla napattiin mukaan yhet hot winet. Aukion nurkilla oli kaikkia hauskoja pieniä kiskoja josta sai herkkuja. Nähtiin reissun aikana monia katusoittajia ja vielä oikeesti hyviä sellasia. Niitä oli aina kiva jäädä kuuntelee hetkeks aikaa.

Aukion laidalta bongattiin myös taidemuseo, jossa oli sattumalta mun kaks lemppari taiteilijaa samassa paikkaa. Andy Warhol ja Salvador Dali. En oo mikään kovin suuri taiteen/gallerioiden ystävä, mut tää oli kiva käydä tsekkaamassa. Varsinkin Dalin näyttelyssä meni kauan aikaa, kun jäätiin toljottamaan kaikkia teoksien yksityiskohtia. Dali on ihan kreisi. Siks mä siitä tykkäänki. Jo lapsena tuli katteltua Dalin teoksia.

Koska oltiin heti aamusta liikenteessä, alkoi olla kova nälkä jo iltapäivän alkupuolella. Ei oltu kauheesti etukäteen tutustuttu Prahan ravintolatarjontaan, vaan kuljettiin vaan ympäriinsä ja mentiin siihen paikkaan mikä näytti kivalta. Löydettiin sellanen mesta kun Lokal. Paikka oli iiiihan täynnä porukkaa ja mietittiin että ei tänne voi jäädä, kuollaan nälkään ennen kun saadaan safkat naaman eteen. Paikka kuitenki näytti sen verran mukavalta et jäätiin. Kannatti, safkat tuli noin viidessä minuutissa ja oli reissun parhaat. Ei mitään ihmellistä, perus tsekkiläistä mättöä, mut kuitenkin nykyaikaisella twistillä. Maut kohdallaan. Ja jälleen kerran Juuso sai hyvää bisseä.

Ruuan jälkeen jatkettiin vielä keskustassa käppäilyä. Tykätään molemmat vaan hortoilla ympäriinsä kaikilla reissuilla ilman mitään kummempaa päämäärää. Siistejä katuja löyty vaikka kuinka paljon. Illan hämärtyessä käveltiin joen rantaa pitkin. Praha olis varmaan hullun siisti myös kesällä.

Aikainen herääminen, koko päivä kävelyä, maha täynnä ruokaa, mitä kävikään? Väsyhän siinä taas tuli. Kun aurinko laski, aateltiin yhteen ääneen: Voiks mennä jo hotellille? Oltiin hotellilla jo joskus seiskan jälkeen. Vedettiin reissun enkat ja nukahdettiin puol kasin tienoilla... :D Siitä pari tuntii unta, välissä iltatoimet ja uudestaan nukkumaan.  Oli muuten aika levänny olo seuraavana aamuna vaikka herättiinki taas kukonlaulun aikaan!