lauantai 28. marraskuuta 2015

RISOTTO SOIJAROUHEESTA (LIHATON VIIKKO)

Ruokareseptiä pukkaa taas! Vietin siis pari viikkoa sitten lihattoman viikon, tai itseasiassa lihattoman kuus päivää. Sunnuntaina oli kutsu sukulaisille syömään enkä viitsinyt olla törkeä ja olla syömättä tai ottaa omia eväitä mukaan... Mä en henkilökohtasesti nää siinä pahemmin mitään väärää, että syön eläimiä. Tottakai välillä käy niitä elukoita sääliksi jos ajattelen asiaa. Facebookissa oli kuitenkin eräs tapahtuma, jossa haastettiin ihmiset lihattomaan viikkoon ja mä päätin ottaa siihen osaa ihan vaan kokemuksen ja mielenkiinnon vuoksi.

Valmistin aika herkullisia ruokia ja haluan jakaa yhden mun lemppareista tänne! Mun mielestä lihaton kuusi päivää viikko ei ollut sinänsä mitenkään vaikea haaste, piti vain käyttää mielikuvitusta ja sen vuoksi enemmän aikaa ja suunnittelua ruokien valmistukseen. Söin kuitenkin aika paljon soijavalmisteita (nugetit, suikaleet, rouhe) ja se ei sopinut mun vatsalle. Valmistin myös kasvissosekeittoa (♥♥♥) yhtenä päivänä. En usko että mä aijon siirtyä kasvisruokavalioon, mutta aijon ehdottomasti useammin tehdä kasvisruokaa.
image2
Nyt siihen reseptiin! Kyseessä on siis risotto soijarouheesta. Oon yleensä tehnyt tämän jauhelihaan mutta soijarouhe ei maistu tässä oikeestaan yhtään erilaiselta ja se on kaiken lisäksi halvempaa! 

Ainekset:
Soijarouhetta
(Risotto)riisiä
Herne-maissi-paprikaa
Sipulia
Valkosipulin kynsiä
Vettä
Mausteita 
(Itse käytin mausteina mustapippuria, aromisuolaa, valkosipulisuolaa, paprikajauhetta, oreganoa sekä heitin sekaan pari lihaliemikuutiota. Oli melko ristiriitaiset fiilikset heittää kasvisruokaan lihaliemikuutiot, mutta en tullut ajatelleeksi sitä siinä kohtaa. Kasvisliemikuutiot ovat varmasti yhtä hyviä!)
image4
Pilko sipuli sekä valkosipuli pieniksi kuutioiksi. Itse käytin pari pientä sipulia ja yhden valkosipulin kynnen. Tein itse tätä todella suuren satsin, että siitä jäi seuraavaksikin päiväksi parille ihmiselle. Kuullota sipuleita suurella pannulla tilkassa rypsiöljyä.
image7-tile
Mittaa astioihin noin 2-3 desiä soijarouhetta sekä pari desiä riisiä. 
image5
Heitä sipuleiden joukkoon noin 5 desiä vettä ja kaada soijarouhe päälle. Kun vesi on imeytynyt, kaada sekaan riisi ja kääntele sitä hetki.
image6
Kaada päälle 8 desiä vettä sekä mausteita. Kannattaa maistella tässsä vaiheessa että ruoka saa tarpeeksi makua. Itse lisäilen varmaan neljä kertaa että maku on mua miellyttävä! Kun vesi vähän kiehuu, lisää joukkoon herne-maissi-paprikasekoitus. 
image8-tile
Tässä vaiheessa safkan pitäis näyttää mun ohjeiden mukaan suurin piirtein tältä. Sitten vaan levy pienelle, kansi päälle ja munakello tikittämään 20 minsan kohdalle. Itseltäni ei kantta löytynyt tohon järkyttävän suureen pataan joten se ei ole mitenkään pakollinen. Kannattaa sekotella tätä muhennosta välillä ton parinkymmenen minuutin ajalla. 
image1
Tältä mun ruokani näytti valmiina! Ai että mikä nälkä tuli tässä postausta kirjoitellessa. Ootteko te risoton ystäviä tai aijotteko kokeilla tätä soijaista reseptiä?


from about my life http://ift.tt/1Te0AUC
http://ift.tt/1G6NSif

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti